خانه / پلتفرم / اکس باکس وان / بررسی بازی Call of Duty: Infinite Warfare | جنگ در خلا
بازی Call of Duty: Infinite Warfare

بررسی بازی Call of Duty: Infinite Warfare | جنگ در خلا

باز هم اواخر سال میلادی و باز هم نسخه‌ای دیگر از سری بازی Call of Duty. عنوانی که همواره از مدعیان بزرگ و محبوب در ژانر شوتر اول شخص بوده است. چه از لحاظ داستان و بخش تک‌نفره و چه از نظر گیم‌پلی و بخش جذاب چندنفره. می‌دانم که امسال نمایش بی‌نظیر بازی Battlefield 1 بسیاری از توجهات را به سوی خود جلب کرد و علاوه بر آن، نگاه‌های منفور به ساخته جدید اکتیویژن را نیز افزایش داد؛ اما بیایید در همین ابتدای کار از مقایسه این دو بازی خودداری کنیم و اصلا فرض کنیم که عنوانی همانند Battlefield 1 وجود ندارد. قطعا اینگونه بررسی بهتر و دقیق‌تری خواهیم داشت. اکتیویژن برای سومین سال پیاپی، گام در راه جنگاوری فوق پیشرفته گذاشت. اکتیویژن در طول سه سال گذشته، به صورت کاملا گام به گام و با نوآوری‌های متداول، فضای جنگی بازی را به سوی آینده دور کشانده است. استفاده از قابلیت‌های حرکتی جدید در Call of Duty: Advanced Warfare، سپس افزودن انبوهی از قابلیت‌های جنگی و گجت‌های جدید و فوق پیشرفته در عنوان Call of Duty: Black Ops 3 و حالا اضافه کردن ایستگاه‌ها و جنگنده‌های فضایی در بازی Call of Duty: Infinite Warfare. این موضوع نشان می‌دهد که سازندگان کاملا با برنامه پیش رفته‌اند. علاوه‌ بر پیشرفت در گیم‌پلی، گرافیک بازی نیز به مراتب پیشرفت‌های مناسبی داشته است.

بازی Call of Duty: Infinite Warfare در حال حاضر کامل‌ترین و نهایی‌ترین نسخه از جنگ‌های فضایی سری بازی Call of Duty است. داستان بازی کلیشه‌ای نیست؛ اما کلیت آن قابل حدس زدن بود. درست است که در بازی ما با جنگ‌های بین سیاره‌ای مواجه هستیم؛ اما قرار نیست با موجودات بیگانه و عجیب و غریب بجنگیم. همه این‌ها انسان‌های طغیانگر و ماشین‌هایی است که به دست آنان ساخته شده است. زمین دیگر پایگاه کوچکی برای تصاحب و فرمانروایی است. اکنون تشنگان قدرت به دنبال حکومت بر منظومه شمسی هستند. در بازی Call of Duty: Infinite Warfare دیگر کشورها معنایی ندارند. ممکن است دو هموطن در دو گروه مقابل هم قرار گیرند یا دو کشور متضاد در کنار هم و برای هم بجنگند. منظومه شمسی تحت حکومت گروه‌های نظامی متفاوتی قرار گرفته است که هر کدام نام مخفف مخصوص خود را دارند؛ اما در این میان گروهی به نام SDF جنگی بزرگ به راه انداخته و به نوعی نمایانگر هیتلر مدرن است. گروه‌های دیگر از جمله SCAR (گروه شما) و UNSA نیز در این میان از آماج حملات SDF در امان نیستند و با امکانات محدود خود به دنبال متوقف کردن ماشین جنگیِ بی‌رحمِ SDF هستند. نکته مثبت این است که کره زمین در اختیار گروه شما قرار دارد؛ اما در همان ابتدای بازی مورد حمله شدید دشمن قرار می‌گیرد و از اینجاست که سفرهای فضایی شما آغاز می‌شود. شما در نقش نیک ریس (Nick Reyes) به بازی خواهید پرداخت. یک مبارز باتجربه و پخته که بر اثر حوادثی پیش‌بینی نشده، با مرگ مافوق خود، به سمت کاپیتانی یک کشتی فضایی با نام Reterbution نائل می‌آید و از اینجاست که کار شما آغاز می‌شود. در این راه، شما تنها نیستید و شخصیت‌های وفاداری چون سالت (Salt)، عمر (Omar) و ایتن (Ethan) که یک ربات وظیفه‌شناس و باهوش است، شما را همراهی می‌کنند. اگر چه هیچکدام از کاراکترهای بازی، شخصیت پردازی درست و حسابی ندارند و اصلا نمی‌دانیم چه کسی هستند و از کجا آمده‌اند؛ اما ارتباط برقرار کردن با این کاراکترها چندان هم سخت نیست. تقریبا در تمامی مراحل این تیم سه نفره یا حداقل سالت، همراه شما خواهد بود و در این میان برخی‌ همکاری‌های جذاب نیز بین این شخصیت‌ها صورت خواهد گرفت. به‌طور کلی، داستان Call of Duty: Infinite Warfare و نوع روایت آن در سطح قابل قبولی قرار دارد و از آن داستان‌هایی است که حتما انگیزه لازم را برای ادامه بازی و به پایان رساندن آن در وجود شما ایجاد خواهد کرد. البته یک نکته منفی در بازی نیز روایت کند داستان است. برای مثال شاید پس از طی ۴ مرحله مهم از بازی، چیز زیادی از داستان بازی دستگیرتان نشود، جز اینکه یک گروه بی‌رحم در حال قلع و قمع کردن انسان‌های بی‌گناه است.

1

گیم‌پلی بازی Call of Duty: Infinite Warfare شباهت‌ زیادی به نسخه‌های قبلی دارد و البته خالی از تجربه‌ها و نوآوری‌های جدید نیست. شاید مهم‌ترین و برجسته‌ترین نوآوری در گیم‌پلی Call of Duty: Infinite Warfare استفاده از جنگنده‌های فضایی در بازی است که اتفاقا نقش پر رنگی دارد و تقریبا در اکثر مراحل نیز از این جنگنده‌ها استفاده خواهیم کرد. شاید وقتی می‌گوییم در اکثر مراحل بازی از این جنگنده‌ها استفاده شده است، با خود بگویید که پس روند گیم‌پلی تکراری خواهد بود؛ اما اکشن و زد و خوردهایی که در این بخش از بازی طراحی شده است؛ بسیار جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر از آن چیزی است که شما را خسته کند. کنترل این جنگنده‌ها واقعا راحت است و همین باعث می‌شود تمرکز شما بیشتر از اینکه روی اینور و آنور کشیدن نشانه‌ باشد، روی شلیک به دشمن و خنثی کردن موشک‌های آنان جمع شود. از طرفی، شما قابلیت شخصی‌سازی جنگنده خود را نیز دارید. ضمن این که می‌توانید سلاح‌ها و موشک‌های مورد استفاده در جاکال (Jackal) را تغییر دهید، می‌توانید نقش‌ و نگارهایی را نیز به دلخواه روی آن پیاده کنید.

از این پرنده‌های جنگی که فاصله بگیریم، قابلیت‌های حرکتی نیز دوباره با نوآوری‌هایی همراه است. وقتی در خلا در حال مبارزه با دشمنان هستید، حس بی‌وزنی و حرکت آزادانه به خوبی القا می‌شود. علاوه بر این شما می‌توانید از قلاب خود نیز برای حرکت سریع به سمت یک مانع و پناه‌گیری در پشت آن استفاده کنید یا اصلا این قلاب را به طرف دشمنان پرتاب کنید، آن‌ها را به سوی خود بکشید، یک نارنجک به آن‌ها وصل کنید سپس شاهد مرگ جالب و فان آن‌ها باشید. علاوه بر این، قابلیت‌های حرکت روی دیوار و پرش‌های بلند نیز از دو نسخه‌ قبلی به بازی Call of Duty: Infinite Warfare منتقل شده‌اند.

8

تنوع سلاح‌ها و گجت‌های موجود در بازی را نیز می‌توان از نقاط قوت آن به حساب آورد. در بخش تک‌نفره هنگام مبارزه با دشمنان، با سلاح‌های متفاوتی روبرو خواهید شد که هر کدام تیرهای مخصوصی دارند و البته برخی از آن‌ها قابلیت تبدیل به یک شاتگان قدرتمند را نیز دارند. بخش Loadout قبل از شروع هر مرحله، همچنان وجود دارد و به شما اجازه می‌دهد اسلحه‌ها، گجت‌ها و جت جنگی خود را شخصی‌سازی کنید. البته متاسفانه در این بخش شاهد محدودیت‌هایی نیز هستیم. برای مثال شما در هر مرحله، متناسب با ماموریت خود در آن مرحله، باید از سلاح خاصی استفاده کنید که چندان جالب نیست. برای مثال در یکی از مراحل شما فقط باید از اسلحه اسنایپر استفاده کنید و فقط دو نوع اسنایپر برای‌ انتخاب وجود دارد و موضوع بدتر این است که اسلحه دوم شما فقط می‌تواند یک کلت کمری باشد. شاید بگویید احتمالا در این مرحله چنین سلاحی بیشتر به درد می‌خورد. بله این حرف درست است؛ اما بهتر بود حداقل بازی‌باز در انتخاب سلاح دوم خودش، انتخاب بازتر و گسترده‌تری داشت. شما می‌توانید دو مسلسل کاملا سنگین و بزرگ را همراه خود داشته باشید؛ اما واقعا چرا نمی‌توان یک اسلحه اتوماتیک معمولی را با یک اسنایپر همراه داشت؟

14

مبارزات پویا، شلوغ و سخت در Call of Duty: Infinite Warfare بسیار لذت‌بخش است. هوش مصنوعی دشمنان در درجه سختی بالا در سطح مناسبی قرار دارد. نیروهای گروه مقابل به خوبی پناه می‌گیرند و کم و بیش با انداختن نارنجک‌های پیاپی، دمار از روزگارتان در می‌آورند. البته در این میان اشتباهاتی نیز وجود دارد. مثلا گاهی اوقات با وجود نزدیک شدن به دشمن و قرار گرفتن در فاصله چند متری، آن‌ها به جای شلیک به شما به دوستانتان شلیک می‌کنند یا اینکه برخی اوقات برای مدت کوتاهی یک جا می‌ایستند و هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند. هوش مصنوعی افراد همراه شما نیز تقریبا چنین وضعیتی دارد، البته بهتر از این. گاهی اوقات اصلا لازم نیست یک گلوله‌ هم شلیک کنید و دوستانتان به خوبی ترتیب کار را می‌دهند. البته فقط گاهی اوقات و به ندرت.

از دیگر عواملی باعث می‌شود بازی Call of Duty: Infinite Warfare شما را به ادامه بازی ترغیب کند، محیط‌های متنوع آن است. شما در همه سیارات منظومه شمسی ماموریت‌هایی خواهید داشت و هر کدام از این سیارات آب و هوا و پوشش خاص خود را دارد که زیبایی ویژه‌ای را به بازی می‌بخشد و شما را با چشم‌اندازهای خارق‌العاده‌ای روبرو می‌کند. گرافیک زیبای بازی نیز در مواجهه با چنین چشم‌اندازهایی تاثیر والای خود را به رخ می‌کشد. بافت‌های بسیار باکیفیت، نورپردازی مناسب و طراحی‌های خوب و باجزئیات بازی Call of Duty: Infinite Warfare را بیش از پیش جذاب‌تر می‌کند.

5

بخش آنلاین بازی به‌طرز عجیبی از محیط‌ها و مپ‌های بخش تک‌نفره استفاده می‌کند. البته در این میان، برخی مکان‌های اختصاصی این بخش نیز وجود دارد، از جمله محلی به نام Japanese urban center. همانند تمام نقشه‌های سری Call of Duty، در این نسخه نیز تنها چند بازی پشت‌ سرهم لازم است تا تمام سوراخ سنبه‌های نقشه را پیدا کنید. از جمله بهترین مکان‌ها برای اسنایپینگ، مناطق شلوغ و محل‌هایی برای کمین کردن و غافل‌گیری دشمن. حتی جاهایی که می‌توانید روی دیوار راه بروید هم به راحتی قابل یادآوری است. اگر بخش چندنفره دو نسخه قبلی این بازی را تجربه کرده‌ باشید، احتمالا از مزایای قابلیت Wall-Running برای از بین بردن دشمنان روی زمین و غافلگیر کردن آن‌ها آشنا هستید. انتخاب زمان آینده برای وقوع رخدادهای بازی، باعث شده است تا دست سازندگان در طراحی نقشه‌ها باز باشد. بدین معنا که مپ‌های بازی متنوع هستند و در مکان‌هایی با فضاهای کاملا متفاوت رخ می‌دهند. نقشه‌های بازی در عین سادگی، ظرافت‌های خاصی دارند و همچنین در این نسخه از اجرای طرح‌های تخیلی روی مپ‌ها خودداری شده است.

به طور کلی، اگر با موارد جدیدی که در نسخه‌های قبلی این سری به بخش آنلاین اضافه شدند، رابطه خوبی برقرار کرده باشید، پس حتما بخش چندنفره بازی Call of Duty: Infinite Warfare نیز برای شما حسی مشابه و رضایت‌بخش القا خواهد کرد. تمام مکانیزم‌های حرکتی در بازی‌های Advanced Warfare و Black Ops 3 در این نسخه نیز وجود دارند که باعث می‌شود، یک گیم‌پلی سریع و راحت را تجربه کنید. یکی از نگرانی‌هایی که از زمان انتشار نسخه بتا در مورد بخش آنلاین بازی Call of Duty: Infinite Warfare به‌وجود آمد، سیستم آزاد کردن اسلحه‌های جدید و مختلف بود که در آن برای دسترسی به سلاح‌های رده بالا، باید پول واقعی پرداخت می‌کردید. به‌طور کلی، امروزه سیستم‌های پیشرفت سطح و آزاد کردن آیتم‌های مختلف، بخش مهمی از عناوین آنلاین را تشکیل می‌دهند. در حالی که بسیاری از سازندگان در این بخش به آیتم‌های غیرمرتبط با قدرت بازی‌بازان، همچون لباس‌ها و پوشش‌های مختلف اکتفا می‌کنند؛ بازی Call of Duty: Infinite Warfare سنت شکنی کرده است و به شما اجازه می‌دهد که با به دست آوردن کلید‌های بسیار زیاد در بازی یا خرید COD Point ها به سلاح‌های رده بالا و قوی دست بیابید.

11

شاید بگویید که این موضوع باعث می‌شود تا عدالت در بازی رعایت نشود و به عبارت بهتر، هرکس پول بیشتری پرداخت کند، برنده بازی خواهد بود؛ اما نظر من متفاوت است. آیتم‌هایی که قابل خرید هستند، برای یک بازیکن تقریبا حرفه‌ای قدرت چندانی ارائه نمی‌دهند و بیشتر جنبه فان و سرگرمی دارند. درست است که کمتر افرادی به آن سلاح‌ها دسترسی دارند؛ اما این اسلحه‌ها به قدری تاثیرگذار نیستند که بتوانند لذت و عدالت در بازی را زیرسوال ببرند. نکته مهم دیگر اینکه، شما بدون پرداخت پول هم می‌توانید به آن آیتم‌ها دست یابید؛ اما طبیعتا باید بیشتر و حرفه‌ای‌تر بازی کنید.

علاوه بر به دست آوردن کلیدها برای خرید آیتم، شما می‌توانید با کامل کردن برخی دستورات یا به عبارت بهتر، اچیومنت‌های (Achivement) بخش آنلاین، به سلاح موردنظر خود دست یابید. مثلا فرض کنید من علاقه زیادی به سلاح‌های اسنایپ دارم؛ اما در حال حاضر سلاح موردنظر من قفل است. بازی برای دست‌یابی شما به آن اسلحه، اچیومنت‌های خاصی را مشخص کرده است که با انجام آن‌ها می‌توانید به مراد دل خود برسید.

کلاس‌های بازی نیز، همان کلاس‌های معروف اکثر بازی‌های شوتر آنلاین است؛ البته با اسامی متفاوت. کلاس Stryker همان کلاس Support است، کلاس Phantom نیز بیانگر کلاس اسنایپرها بوده و در نهایت Warfighter نیز همان کلاس Assault است که این مورد آخری در جنگ‌های وسیع و شلوغ توسط کلاسی به نام FTL با تجهیزات فوق‌پیشرفته پوشش داده می‌شود و در جنگ‌های نزدیک نیز، کلاس Synaptic با ربات‌هایی وظیفه حمایت از کلاس Assault را دارد. به‌طور کلی، این کلاس‌ها چیز جدیدی را به بخش آنلاین سری بازی Call of Duty در دو سه سال اخیر اضافه نکرده است؛ حتی اگر برخی از نقش‌ها تفاوت‌هایی جزئی در وظایفشان داشته باشند.

از بخش‌ تک‌نفره و چندنفره که بگذریم، به یکی از قسمت‌های خاص و بسیار محبوب سری بازی Call of Duty می‌رسیم و آن بخش همان حالت زامبی (Zombie Mode) محبوب است. ماد زامبی با گیم‌پلی Co-op و جذاب خودش در بازی Call of Duty: Infinite Warfare نیز حضور دارد. این بخش که Zombies in Spaceland نام گرفته است، تلفیق خوبی از دوران قدیمی با جنگ‌ِ مدرن است. همانند همیشه، بیشترین تاکید این بخش روی مبحث همکاری با بازی‌بازان دیگر برای مقابله با موج‌های عظیمی از زامبی‌های بزرگ و کوچک است. فضای یخش زامبی مربوط به دهه ۸۰ از قرن بیستم میلادی است و نقشه جالب آن نیز روی جذاب‌تر شدن این بخش تاثیرگذار بوده است؛ اما همه این‌ها بدون یک گیم‌پلی جذاب، چندان ارزشمند نیست. خوشبختانه گیم‌پلی Zombies in Spaceland نیز در سطح قابل‌قبولی قرار دارد و ضمن حفظ نقاط قوت قبلی خود، برخی موارد جدید نیز به آن اضافه شده است. البته این بار در حالت زامبی، چاشنی طنز نیز اضافه شده است که باعث می‌شود، ضمن مشاهده ایستراگ‌های فراوان، صحنه‌های جالبی را هنگام کشتن زامبی‌ها مشاهده کنید.

15

امسال نیز اکتیویژن تلاشی موفق را در کارنامه خود برجای گذاشت. بازی Call of Duty: Infinite Warfare عنوانی است که تقریبا همه بخش‌های آن ارزش بازی کردن را دارد و می‌تواند شما را ساعت‌ها سرگرم کند. اگرچه هیچکدام از قسمت‌های بازی بی‌نقص نیست؛ اما تجربه آن به قدری لذت‌بخش است که این ایرادات چندان به چشم نمی‌آید. در طول سالیان گذشته، پیشرفت گام به گامی را از سوی اکتیویژن شاهد بود‌ه‌ایم. این کمپانی اکنون دیگر به انتهای جنگ‌های فوق پیشرفته رسیده است. قطعا نمی‌توان انتظار داشت که نسخه بعدی Call of Duty در همین فضا باقی بماند یا از این هم پیشرفته‌تر شود. بازی Call of Duty: Infinite Warfare بهترین و کامل‌ترین تلاش اکتیویژن در عرصه جنگ‌های فضایی و فوق مدرن بوده است. پس حالا بی‌صبرانه منتظر این هستیم تا ببینیم نسخه بعدی این بازی، چه دوره‌ای را برای رقم زدن وقایع خود انتخاب خواهد کرد.

شما مخاطبان عزیز می‌توانید با مراجعه به لینک‌های زیر هم‌اکنون بازی Call of Duty: Infinite Warfare را از سایت پی سی دی نیوز دانلود نمایید.

                           pc-d        ps4-d

چنانچه از پلتفرم PC استفاده می‌کنید، می‌توانید با مراجعه به لینک زیر، سی دی کی بازی Call of Duty: Infinite Warfare را از سایت اوریجینال کی خریداری نمایید.

callofbanner1

تهیه شده در پی سی دی نیوز

باز هم اواخر سال میلادی و باز هم نسخه‌ای دیگر از سری بازی Call of Duty. عنوانی که همواره از مدعیان بزرگ و محبوب در ژانر شوتر اول شخص بوده است. چه از لحاظ داستان و بخش تک‌نفره و چه از نظر گیم‌پلی و بخش جذاب چندنفره. می‌دانم که امسال نمایش بی‌نظیر بازی Battlefield 1 بسیاری از توجهات را به سوی خود جلب کرد و علاوه بر آن، نگاه‌های منفور به ساخته جدید اکتیویژن را نیز افزایش داد؛ اما بیایید در همین ابتدای کار از مقایسه این دو بازی خودداری کنیم و اصلا فرض کنیم که عنوانی همانند Battlefield 1…

Call of Duty: Infinite Warfare

Call of Duty: Infinite Warfare - 80%

۸۰%

خوب

نکات مثبت: گیم‌پلی جذاب - استفاده از جنگنده‌های فضایی - فضاهای متفاوت - گرافیک زیبا - بخش زامبی جالب و متفاوت | نکات منفی: برخی محدودیت‌ها در بخش Loadout در قسمت تک‌نفره - شخصیت پردازی نه چندان قوی - نقشه‌های نه چندان بزرگ بخش چندنفره

User Rating: 5 ( 1 votes)

درباره‌ی مهرداد خیاط محمدی

سردبیر سایت پی سی دی نیوز

مطلب برگزیده

The Surge

تماشا کنید: تریلر جدید بازی The Surge منتشر شد

کمپانی فوکوس‌هوم اینتراکتیو تریلر جدیدی از بازی The Surge منتشر کرده است که اطلاعات زیادی …

یک نظر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *