خانه / پلتفرم / اکس باکس 360 / پیش نمایش بازی FIFA 17 | سرمایه‌گذاری عظیم روی ایده‌های جدید
بازی FIFA 17

پیش نمایش بازی FIFA 17 | سرمایه‌گذاری عظیم روی ایده‌های جدید

EA Sports مدت‌هاست با یک فرمول موفقیت‌آمیز سری بازی FIFA را می‌سازد و توانسته است در این مدت؛ علاوه بر راضی نگه داشتن طرفداران خود، از رقیب سرسخت و ژاپنی خود نیز جلو بیفتد. در سال ۲۰۱۴ و زمانی که کونامی بدترین نسخه از PES را در کل تاریخ این سری منتشر کرد، شاید همه در این فکر بودند که دیگر دوران PES به اتمام رسیده است و FIFA سلطان  بلامنازع فوتبال خواهد بود؛ اما کونامی طی دو سال گذشته چنان شرایط را تغییر داد که اکنون با انتشار بازی PES 2017 منتقدان نمرات بسیار خوبی را برای این عنوان قائل شده‌اند و آن را بهترین نسخه PES دانسته‌اند، حتی بهتر از نسخه افسانه‌ای PES 2006. همین موضوع باعث می‌شود تا تردیدها برای موفقیت بازی FIFA 17 بیشتر شود.

FIFA در سال‌های اخیر هرگز پسرفتی نداشته است و همواره با شیبی ملایم و حرکتی گام‌به‌گام به سیر صعودی خود ادامه داده است؛ اما پیشرفت چشمگیر PES در دو سال اخیر باعث شده است تا امسال EA Sports مجموعه‌ای از ایده‌های جدید را به بازی خود بیفزاید و به‌یک‌باره گام بزرگی برای تغییر دادن فوتبال بردارد. گامی که موفق بودن یا نبودن آن واقعاً ریسک بزرگی است.

حالت Journey

maxresdefault

اولین و مهم‌ترین ایده جدیدی که در بازی FIFA 17 شاهد آن خواهیم بود، بخشی داستانی با نام Journey است. در واقع برای اولین بار در تاریخ است که یک بازی در سبک فوتبال، بخش داستانی خواهد داشت. پس از اینکه NBA 2K چنین بخشی را به بازی خود اضافه کرد و ازقضا بسیار هم موفق ظاهر شد، به نظر می‌رسد سازندگان FIFA نیز دل را به دریا زده‌اند و سراغ چنین بخشی رفته‌اند. راستش را بخواهید این بخش برای من که از طرفداران دوآتشه FIFA هستم، کمی نگران‌کننده است؛ اما قبل از اینکه دلیل این نگرانی را بگویم، بگذارید کمی راجع به این بخش توضیح دهم.

بخش Journey قرار است شما در نقش بازیکنی جوان و سیاه‌پوست به نام الکس هانتر (Alex Hunter) قرار دهد. بازیکنی که از آکادمی منچستریونایتد رشد کرده است و قرار است با کمک شما گیمرها به ستاره بی‌چون‌وچرای این باشگاه بدل شود. شما در نقش الکس هانتر با کات سین‌های باکیفیتی روبرو می‌شوید و باید تصمیماتی بگیرید که این تصمیمات در روند نقش شما در باشگاه تأثیرگذار خواهد بود. تا بدین جا به نظر می‌آید که با بخش مهیجی سروکار داریم؛ اما موارد محدودیت‌های زیادی وجود دارد که شاید کمی سبب اذیت بازی بازان شود. اصولاً کسانی که سراغ فوتبال می‌روند، محدودیت برایشان معنایی دارد و از طرفی هم وقتی نام بخش داستانی به گوش می‌رسد، می‌دانیم که با مجموعه‌ای از محدودیت‌ها در یک روند خطی روبرو خواهیم بود. جدا از شخصیت بازی که نکته مهم محل شروع بازی است. شما از ابتدا تا آخر در باشگاه منچستریونایتد خواهید بود. البته این برای عاشقان این باشگاه (همانند خودم) موهبت بزرگی است؛ اما در کل می‌تواند کمی خسته‌کننده باشد. شاید بهتر بود که بازی از یک باشگاه پایین رده شروع می‌شد و سپس شما با چند تیم مختلف روبرو می‌شدید و یکی از آن‌ها انتخاب می‌کردید. به‌هرحال این بخش جدید و نوپا است. شاید سازندگان می‌خواهند قبل از اینکه روی این بخش سرمایه‌گذاری عظیمی کنند، بازخوردهای مخاطبان را نسبت به آن دریافت کنند. از جمله نکات خوبی که الکس هانتر برای ما تداعی می‌کند، بازیکنی به نام مارکوس رشفورد است. وی در حال حاضر با ۱۸ سال سن در تیم اصلی منچستر بازی می‌کند و جزو ستاره‌های جوان این تیم و لیگ جزیره محسوب می‌شود. شباهت الکس هانتر به مارکوس رشفورد، خود نوعی انگیزه به ما می‌دهد و با خود می‌گوییم «آره… من این یارو رو می‌شناسم».

استفاده از سرمربیان واقعی

fifa-17-managers

همیشه در FIFA تنها یک تصویر از سرمربیان مطرح جهان را در بخش Manager Career مشاهده می‌کردیم و در بازی خبری از آن‌ها نبود. در واقع با اینکه شما به‌عنوان مربی باشگاه مشغول به کار می‌شدید و حتی در هنگام ورود به این بخش لباسی که خواهید پوشید را هم انتخاب می‌کردید؛ اما به‌ندرت پیش می‌آمد که چهره خودتان را ببینید. این بار EA Sports تصمیم گرفته است تا این ضعف را برطرف کرده و از مربیان دنیای واقعی فوتبال، همانند بازیکنان، استفاده کند. البته این بخش نیز بااحتیاط بی‌موردی همراه بوده است و فقط شاهد حضور مربیان لیگ جزیره در بازی خواهیم بود در همین لیگ هم تاکنون فقط حضور ۴ مربی قطعی است و فعلاً اطلاعی در دست نیست که آیا همه مربیان جزیره حضور خواهند داشت یا خیر.

سیستم گیم‌پلی جدید

fifa17_www-par30dl-com-9

جدا از ایده‌های جدید در بازی، سازندگان این بار تنه اصلی FIFA را هم با تغییراتی روبرو کرده‌اند. سیستم گیم‌پلی بازی FIFA 17 با نسخه قبلی تفاوت‌های زیادی خواهد داشت. اولین تفاوت در فیزیک بازیکنان و نمود بیشتر قدرت بدنی آن‌ها است. با توجه به تریلرهایی که تاکنون منتشرشده است، بازی‌باز قادر است تا با قدرت فیزیکی بازیکنانش، توپ را حفظ کند و بدن خود را میان توپ و بازیکن حریف قرار دهد و از لو رفتن توپ جلوگیری نماید. این شیوه احتمالاً باعث خواهد شد تا توپ‌گیری از بازیکنان سخت‌تر شود. تغییر دوم در ضربات آزاد است که کنترل و آزادی عمل بیشتری را در این بخش به شما خواهد داد. هوش مصنوعی بازی نیز دچار تغییراتی شده است. البته هوش مصنوعی هم‌تیمی‌های شما. در واقع هدف از این تغییر پررنگ کردن نقش «بازی بدون توپ» در FIFA است. مقوله‌ای که این روزها در فوتبال واقعی هم بسیار تأثیرگذار است. در واقع بازیکنان هم‌تیمی قرار است بهتر و معقولانه‌تر از گذشته حرکت کنند و با استارت‌های انفجاری موقعیت را برای ارسال‌های در عمق فراهم سازند یا با کشیدن بازیکنان حریف به سمتی دیگر، راه‌ها برای بازیکن پا به توپ باز کنند. هوش مصنوعی هم‌تیمی‌ها در FIFA 16 واقعاً آزاردهنده بود و شاهد جاماندن بازیکنان و عدم حرکت به‌موقع آن‌ها برای دریافت توپ‌های ارسالی بودیم. شاید مهم‌ترین گام برای اصلاح یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های بازی، همین هوش مصنوعی باشد.

استفاده از موتور Frostbite

fifa17_xb1_ps4_eaplay_martial_hazard_lineup_no_wm1

باز هم تحولی بزرگ از سوی EA Sports. برای اولین بار قرار است بازی FIFA با موتور فراست بایت ساخته شود. موتور قدرتمندی که تاکنون در بازی‌هایی همچون Battlefield و Need For Speed امتحانش را پس داده است. فراست بایت به FIFA 17 کمک می‌کند تا جزئیات در بازی بیداد کند. چهره بازیکنان، چمن، استادیوم‌ها، نمای بیرونی هر استادیوم و شبیه‌سازی آب‌وهوا، همگی مواردی هستند که از دید بازی‌باز پنهان نمی‌ماند، پس سازندگان دست‌به‌کار شده‌اند تا گرافیک خیره‌کننده‌ای را در هرکدام از این موارد پیاده‌سازی کنند. البته یک نگرانی هم در این مورد وجود دارد و آن بهینه‌سازی بازی است. معمولاً عناوینی که با موتور فراست بایت ساخته می‌شوند، خالی از باگ نیستند. به یاد داریم که بازی‌هایی چون Battlefield Hardline با چه باگ‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کردند. حال این موتور قرار است روی یکی از مهم‌ترین بازی‌های EA امتحانش را پس دهد. با وجود رقیب سرسختی همچون PES اگر بازی FIFA 17 بهینه‌سازی مناسبی نداشته باشد؛ قطعاً با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. به‌ویژه اینکه نسخه قبلی بازی، یکی از بهترین بهینه‌سازی‌ها را در چند سال اخیر داشته است.

ساخت عناوینی در سبک فوتبال به اندازه‌ای سخت هست که در حال حاضر فقط دو شرکت بزرگ در جهان دست به چنین کاری می‌زنند. رقابت PES و FIFA از جمله رقابت‌های جاودانه تاریخ بازی‌های ویدیویی است. FIFA برای اینکه فاصله زیادی با رقیب خود ایجاد کند، این بار دست به تغییرات بزرگی زده است و ایده‌های جدید زیادی را به کار گرفته است؛ اما به همان اندازه که این ایده‌ها جالب به نظر می‌رسد، پر از ریسک هم هستند. FIFA انبوهی از بخش‌های جدید را به‌یک‌باره وارد نسخه جدید این بازی کرده است و باید ببینیم که آیا مخاطبان، این تغییرات را با کمال میل می‌پذیرند یا EA Sports را با شکست بزرگی روبرو می‌سازند.

تهیه شده در پی سی دی نیوز

درباره‌ی مهرداد خیاط محمدی

سردبیر سایت پی سی دی نیوز

مطلب برگزیده

The Surge

تماشا کنید: تریلر جدید بازی The Surge منتشر شد

کمپانی فوکوس‌هوم اینتراکتیو تریلر جدیدی از بازی The Surge منتشر کرده است که اطلاعات زیادی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *