خانه / بازی / بررسی بازی / بررسی بازی Obduction | تلاشی که قابل‌قبول است اما کافی نیست
بازی Obduction

بررسی بازی Obduction | تلاشی که قابل‌قبول است اما کافی نیست

داخل یک پمپ‌بنزین بین‌راهی، در جهان بیگانگان، مجبور هستم تا خواندن و نوشتن شماره‌های مربوط به یک قوم فرا بشری و فوق پیشرفته به نام Villein را یاد بگیرم. با توجه به وجود یک برگه آموزشی که همانند یک صفحه‌نمایش دیجیتالی مفاهیم را به شما می‌آموزد، این کار آسان‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. واقعاً نمی‌دانم که چه لزومی دارد من این سیستم اعداد را یاد بگیرم و اصلاً چرا باید چنین جاده و پمپ‌بنزینی در سیاره‌ای ناشناخته و متعلق به بیگانگان وجود داشته باشد. بااین‌حال، حس کنجکاوی باعث شد تا نسبت به موضوع متمرکز شوم و جالب است بدانید که اکنون پس از تقریباً یک هفته می‌توانم همانند یک Villein شمارش کنم. با این مقدمه می‌خواهیم به بررسی بازی Obduction بپردازیم.

Obduction همان حس بازی Myst را دوباره برای شما تازه می‌کند، چیزی که از استودیو Cyan به‌عنوان سازنده بازی Myst قابل پیش‌بینی بود. استایل کلی بازی Myst این بود که شما را و یک مشکل حل‌شدنی را روبروی هم قرار می‌داد (که اغلب اوقات این مشکل یک در بسته یا یک مسیر مسدود شده بود) و از شما می‌خواست تا با وسایل و ایتم‌هایی که در مکان‌های مختلف جمع کرده‌اید به حل مسئله بپردازید و بدون اینکه درک درستی از آن داشته باشید، راه خود را برای ادامه مسیر هموار کنید. حل کردن این مسائل، همانند یک غذای آماده برای یک جانور لاشه خوار است، حتی گاهی آسان‌تر از این هم می‌شود. همچنین، نحوه نورپردازی و مدل‌سازی با توجه به امکانات آنریل انجین (Unreal Engine) به‌گونه‌ای است که شما را به سمت راه درست هدایت می‌کند. همین موضوع به ما این اطمینان را می‌دهد که بازی Obduction کاملاً به چهارچوب نسخه قبلی خود پایدار است؛ اما با این حال قدیمی و تکراری به نظر نمی‌رسد.

داستان بازی با انتقال غیرقابل‌پیش‌بینی شخصیت بازی به یک مکان عجیب به نام هونارث شروع می‌شود. محلی کوچک و شهرک مانند که به طریقی نامعلوم در سطح سیاره بیگانگان فضایی قرارگرفته است. زمانی که شروع و جستجو در محیط اطراف می‌کنید، درمی‌یابید که محیط اطراف شما از چهار تکه متصل‌به‌هم ساخته‌شده است که زمین هم یک تکه از این جهان است. هر تکه از این جهان دارای ویژگی‌ها و رنگ مخصوص به خود است و زمین هم از این قاعده مستثنا نیست. محیط بازی و تفاوت‌های موجود میان این چهار بخش واقعاً زیبا و چشم‌نواز است. صداها و طراحی هنری در بازی Obduction یکی از اصلی‌ترین دلایل من برای لذت بردن از این بازی است. با توجه به استفاده بازی از حالت Full Motion Video جذابیت و گیرایی خاصی در محیط Obduction وجود دارد.

بازی Obduction

قدم زدن در بازی فوق‌العاده دقیق، حساب‌شده و لذت‌بخش است. همه‌چیز در محیط جدید به‌آرامی به شما توضیح داده می‌شود، سپس یک مانع در راه شما قرار می‌گیرد و شما برای حل آن باید مسیری را که با بی‌دقتی طی کرده بودید، این بار با موشکافی و بررسی دقیق دوباره طی کنید. حال مجبورید کلی اهرم پوسیده و فرسوده را امتحان کنید، سیستم اعداد عجیب این سیاره را بیاموزید و هر ترکیبی از این اعداد را می‌بینید یادداشت کنید. البته اگر حال و حوصله یادداشت‌برداری ندارید می‌توانید از قابلیت اسکرین شات که سازندگان به بازی اضافه کرده‌اند استفاده کنید؛ اما به‌طورکلی یادداشت‌برداری بسیار مهم است؛ زیرا معماهای بازی شما را مجبور می‌کند به هر چیزی که در بازی مشاهده کرده‌اید، فکر کنید و همین امر باعث می‌شود تا بازی از حالت خطی و انجام دادن وظایفی نامعلوم و غیرقابل درک خارج شود. این ویژگی باعث می‌شود تا حل معماها لذت‌بخش باشد، حتی معماهایی که راه‌حل بسیار ساده‌ای دارند.

بخش اعظمی از معماهایی که سر راهتان سبز می‌شوند، آسان و سرراست هستند. یک درب قفل‌شده به همراه یک سیستم کددهی و سپس تلاش برای یافتن رمز عبور. در پیدا کردن سرنخ‌ها و پاسخ معماها راه چندان سختی در پیش ندارید. گاهی برخی چیزهای ساده و پیش پا افتاده، برای حل یک معما اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کنند. گهگاه، یک کلمه مهم که احتمالاً یک سرنخ است، با رنگ متمایزی نسبت به سایر کلمات نوشته می‌شود (این‌گونه سرنخ‌ها معمولاً در دست‌نوشته‌های اهالی گمشده هونارث یافت می‌شود). به‌طور مثال، من یک‌بار یک شئ نه‌چندان مهم روی دیوار دیدم؛ ولی با خودم گفتم «این حتماً جایی برای من مشکل‌گشا خواهد بود» و جالب است بدانید که دو ساعت بعد، حرف من به حقیقت پیوست.

یکی از موارد آزاردهنده در بازی که یک گام رو به عقب محسوب می‌شود، جایزه برای آیتم‌های مخفی یا Backer Reward Items است. در یک بازی این‌چنینی که شما باید با دقت به دنبال سرنخ برای حل معما باشید، جستجو برای یافتن اجسامی که هیچ کمکی به حل معماها نمی‌کند و درعین‌حال به طرزی کاملاً و واضح و متمایز از طبیعت چشم‌نواز بازی در محیط آن گنجانده‌شده‌اند، اصلاً ایده جالبی نیست. این آیتم‌ها به طرز مسخره‌ای وقت شما را هدر داده و از رسیدن به سرنخ بازمی‌دارند. برای مثال من بارها یک تابلو با تعدادی اعداد، یک قطب‌نما، یک نقاشی و خیلی چیزهای دیگر که بسیار مهم به نظر می‌رسیدند، پیدا کردم؛ اما پس‌ازآن با نمایش جمله “Backer Reward Item” فهمیده‌ام که در حال هدر دادن وقت خود بوده‌ام.

یکی از همان آیتم‌های Back Reward که توجه مرا جلب کرده است.
یکی از همان آیتم‌های Back Reward که توجه مرا جلب کرده است.

اگر به نیمه پر لیوان بنگریم، باید گفت که معماهای بازی Obduction شما را مجبور می‌سازد تا به جزئیات توجه بیشتری داشته باشید و این خود نکته مثبتی برای بازی محسوب می‌شود. هونارث پر است از ابزارها و اجسام کوچک و مختلفی که می‌تواند شما را یک‌قدم به حل معماها نزدیک‌تر کند؛ هرچند آن شئ جزئی از حل معما نباشد. برای مثال، در یکی از معماهای بازی که باید کدی را پیدا می‌کردم با یک پوستر که روی یک میز قرارگرفته بود، مواجه شدم. این پوستر هیچ سرنخ و عددی برای به دست آوردن رمز به من نمی‌داد؛ اما به من درک درستی از نحوه پیدا کردن رمز موردنیاز ارائه می‌کرد. همانند یک چراغ کوچک که می‌تواند مسیر درست را برای رسیدن به مقصد نشان دهد.

در میان ۴ جهان موجود در بازی، هونارث بیشترین تعداد معما را در خود جای‌داده است؛ اما دیگران مناطق نیز زیبایی و گیرایی خاص خود را دارند. یک مکان جنگلی در میانه‌های بازی، جذاب‌ترین معماهای بازی Obduction را در خود جای‌داده است و به‌شخصه مرا بازی Riven را برای من تداعی می‌کرد. برای انجام کامل برخی از مراحل، مجبور هستید تا از جهانی به جهان دیگر منتقل شوید و دوست داشتم که این ایده بیشتر در بازی به کار گرفته شود. گاهی سروکارتان با بلوک‌های بزرگ سنگی و ابزار‌ها غول‌پیکر می‌افتد تا با چینش مناسب آن‌ها راه خود را پیدا کنید. این بخش از بازی نیز بسیار جذاب و لذت‌بخش است؛ هرچند که معماها همچنان آسان هستند.

mvf7efnijypjuqfr7mvxti
این معما بدجور خاطره بازی Riven را در ذهن من زنده می‌کند.

اکثر پازل‌های بازی نیازمند تفکر است و در واقع راه‌حل آن‌ها در جایی از محیط بازی پنهان‌شده است. برای مثل، در یکی از مراحل برای بازکردن قفل نیازمند ترکیبی از ابزارهای مختلف هستید؛ اما خود درب هیچ اطلاعاتی به شما ارائه نمی‌دهد که چگونه و از کجا باید کار را شروع کنید. در این حال کتابی پیدا کردم که درون آن از ابزاری برای باز کردن درب‌های هونارث نام برده شده بود و جالب است که من در پنج دقیقه ابتدایی بازی با این جسم را مشاهده کرده بودم. متأسفانه یک ساعت آخر بازی روند کندی دارد و تقریباً خالی از هرگونه معمایی است. همچنین بازی دو پایان متفاوت دارد که هر دو پایان آن گیج‌کننده است و اصلاً رضایت‌بخش نیست. حتی باوجوداینکه من هر متن و یادداشتی که در بازی یافته بودم را خواندم؛ اما باز هم پایان بازی گنگ بود.

بازی Obduction از نظر عملکرد گرافیکی نیز ضعف‌های دارد. بارگذاری‌های بازی اغلب بیش از یک دقیقه طول می‌کشد و بارگذاری‌های داخل بازی در هونارث نیز گاهی همین‌قدر طول می‌کشد. هرازگاهی در بازی افت فریم و رسیدن فریم به صفر نیز مشاهده می‌شود. این مشکل در پایین‌ترین تنظیمات بازی با کارت گرافیک GTX970 نیز همچنان پابرجا بود. همچنین دکمه‌هایی که در منوی اسکرین‌شات‌ها قرار دارند آزاردهنده هستند و تنها در شرایطی درست عمل می‌کنند که دقیقاً روی گزینه کلیک کنید. البته این چیزی نیست که بتواند بازی را زیر سؤال ببرد؛ اما لذت‌بخش بودن بازی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در طی ۱۰ ساعتی که طول کشید تا بازی Obduction را به اتمام برسانم؛ واقعاً لذت بردم؛ اما این نتوانست مرا راضی کند. من دنبال معماهای بیشتری بودم، راه‌های متفاوتی برای حل آن‌ها می‌خواستم و منتظر جهان بزرگ‌تری را برای جستجو و اکتشاف بودم. همچنین دوست داشتم محیط‌هایی از بازی که حس نوستالژیک عناوین Myst و Riven را تداعی می‌کرد، بیشتر باشد. این بازی استودیو Cyan را دوباره به روزهای اوج خود برگرداند و ثابت کرد این استودیو هنوز هم در ساختن دنیاهای پررمز و راز و جذاب تبحر خاصی دارد.

منبع: PC Gamer

داخل یک پمپ‌بنزین بین‌راهی، در جهان بیگانگان، مجبور هستم تا خواندن و نوشتن شماره‌های مربوط به یک قوم فرا بشری و فوق پیشرفته به نام Villein را یاد بگیرم. با توجه به وجود یک برگه آموزشی که همانند یک صفحه‌نمایش دیجیتالی مفاهیم را به شما می‌آموزد، این کار آسان‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. واقعاً نمی‌دانم که چه لزومی دارد من این سیستم اعداد را یاد بگیرم و اصلاً چرا باید چنین جاده و پمپ‌بنزینی در سیاره‌ای ناشناخته و متعلق به بیگانگان وجود داشته باشد. بااین‌حال، حس کنجکاوی باعث شد تا نسبت به موضوع متمرکز شوم و…

Obduction

Obduction - 76%

۷۶%

Obduction

یک بازی زیبا و لذت‌بخش در سبک معمایی که هر چند ساده است؛ اما به عناوین قبلی از جمله Myst، وفادار بوده است.

User Rating: Be the first one !

درباره‌ی مهرداد خیاط محمدی

سردبیر سایت پی سی دی نیوز

مطلب برگزیده

Injustice 2

تماشا کنید: تریلر جدید Injustice 2 شخصیت کاپیتان کولد را نمایش می‌دهد

امروز استودیو NetherRealm در ادامه معرفی شخصیت‌های موجود در عنوان Injustice 2 این بار با …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *