خانه / پلتفرم / اکس باکس وان / چیزهایی که در مورد بازی FIFA 18 می‌دانیم و انتظاراتی که از آن داریم
بازی FIFA 18

چیزهایی که در مورد بازی FIFA 18 می‌دانیم و انتظاراتی که از آن داریم

اینکه امسال هم مثل هر سال قرار است شاهد انتشار نسخه جدیدی از سری FIFA باشیم، چیز عجیب و شگفت‌انگیزی نیست. چیزی که مهم است، تغییراتی است که EA Sports قرار است در بازی FIFA 18 ایجاد کند و تجربه‌ای بهتر از آنچه در FIFA 17 دیده بودیم، برایمان به ارمغان بیاورد.

چه چیزهایی تاکنون می‌دانیم؟

بازی FIFA 18 به طور رسمی با انتشار تریلری کوتاه از سوی الکترونیک آرتز معرفی شد. با اینکه تریلر بازی اطلاعات چندانی در اختیار ما قرار نمی‌دهد؛ اما مهم‌ترین نکته این است که بازی همچنان از موتور فراست‌بایت استفاده خواهد کرد. همچنین تغییر دیگر در کاور و چهره اصلی این نسخه است که این بار کریستیانو رونالدو خواهد بود. ضمنا حضور تماشاگران نیز در این تریلر بسیار به چشم می‌آمد که احتمالا نشان می‌دهد سازندگان قرار است تمرکز بیشتری روی نقش آن‌ها در بازی داشته باشند.
بازی FIFA 18 دارای سه نسخه متفاوت خواهد بود. نسخه معمولی، نسخه رونالدو و نسخه Icons. در صورت خرید نسخه رونالدو یا Icons شما قادر خواهید بود بازی را سه روز زودتر تجربه کنید. همچنین، هر کدام از این نسخه‌ها را که پیش‌خرید کنید، در بخش Ultimate Team، کریستیانو رونالدو را بصورت رایگان در تیم خود خواهید داشت.

FIFA 18

یکی از اخباری که قطعا برای طرفداران قدیمی فیفا مسرت‌بخش خواهد بود، اضافه شدن بازیکنان قدیمی و افسانه‌ای به FIFA 18 است. از جمله این بازیکنان که حضورش به طور رسمی تایید شده، رونالدو نازاریو، ستاره برزیلی و فاتح جام‌جهانی است. البته این نکته را باید اشاره کرد که این قابلیت فقط روی کنسول‌های پلی‌اسیتشن ۴ و ایکس‌باکس وان فعال خواهد بود.

بازی FIFA 18 در تاریخ ۷ مهر برای پی‌سی و همه کنسول‌های نسل هفت و هشت سونی و مایکروسافت منتشر خواهد شد. همچنین این بار قرار است فیفا ۱۸ روی کنسول نینتندو سوییچ هم منتشر شود. البته پیش از این شنیده بودیم که نسخه سوییچ برخلاف بقیه نسخه‌ها، از موتور ایگنایت استفاده می‌کند. یعنی همان موتوری که بازی‌ FIFA 16 براساس آن ساخته شده بود. گفته می‌شود محدودیت‌های سخت افزاری کنسول نینتندو عامل اصلی این تصمیم بوده است.

چه انتظاراتی داریم؟

انتظارات از بازی FIFA 18 قطعا بسیار است و اگر بخواهیم همه آن‌ها را بنویسیم با لیست بلندبالایی روبرو خواهیم بود، پس بهتر است به مهم‌ترین موارد بپردازیم.

تحول در بخش Journey

FIFA 18

جدیدترین و مهم‌ترین بخشی که در FIFA 17 شاهدش بودیم، بخش داستانی یا همان حالت Journey بود که برای شروع، نسبتا رضایت‌بخش بود؛ اما این‌بار ما چیزی فراتر از داستان و گیم‌پلی نسخه قبلی می‌خواهیم. چیزی که من در موردش فکر می‌کنم، اضافه کردن المان‌هایی از بخش مربیگری به بازی است. متاسفانه یکی از بازی‌های مهم استودیو EA Sports که طرفداران خاص خودش را هم داشت، چند سال پیش برای همیشه تولیدش متوقف شد. بله درست حدس زدید، منظورم بازی FIFA Manager است. قبول دارم که نسخه‌های آخر بازی FIFA Manager چندان خوب نبودند و موفقیت مالی بزرگی هم برای الکترونیک آرتز دربر نداشتند؛ اما نمی‌توان طرفداران این سری بازی را هم نادیده گرفت. بنابراین بهترین کاری که EA Sports می‌تواند در قبال این دسته از گیمرها انجام دهد، افزودن بخشی از المان‌های FIFA Manager به FIFA 18 است. قبول دارم که این کار ریسک بزرگی است، اما برای اینکه زیان‌های شکست احتمالی چنین ایده‌ای را کمتر کنیم، بهتر است آن‌ را در قالب یک بخش داستانی در بازی قرار دهیم، تا چندان هم توجه همه را به خود جلب نکند. بنابراین می‌توان حداقل انتظار داشت که EA Sports اینگونه عاشقان حرفه مربیگری را که چند وقتی است به طور کامل به بازی Football Manager کوچ کرده‌اند، دوباره به سمت خود جذب کند.

بهبود داوری‌ها

FIFA 18

از دیگر انتظارات مهمی که امیدواریم در FIFA 18 شاهد تحققش باشیم، بهبود داوری در بازی است. می‌دانم که این مورد کلیشه‌ای‌ترین خواسته همه ماست و در هر مقاله‌ای حتما یکی از گزینه‌هاست. اما حقیقتا داوری در بازی FIFA با مشکلاتی روبروست که گاه و بیگاه بازی‌باز را آزار می‌دهد. با اینکه در یکی دو سال گذشته شاهد بهبودهایی جزئی در این بخش بوده‌ایم؛ اما همچنان نیاز به تلاش بیشتر دارد و همچنان EA Sports می‌تواند روی آن کار کند.

تغییر در بخش Seasons

FIFA 18

اگر شما هم مثل من خوره بخش آنلاین FIFA باشید و صبح تا شب پای قسمت Seasons بنشینید تا خود را به لیگ ۱ برسانید، قطعا دوست دارید که این بخش هم دچار تغییر و تحولاتی شود. در اینکه Seasons یکی از جالب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین بخش‌های FIFA است، شکی نیست اما وقتش رسیده که تغییراتی جزئی در جهت بهبود این بخش انجام بگیرد. به شخصه معتقدم یکی از کارهای خوبی که الکترونیک آرتز می‌تواند در این زمینه انجام دهد، کاهش تعداد لیگ‌ها است. کاری که در FIFA 17 هم شاهدش بودیم. در نسخه ۱۶ تعداد لیگ‌ها ۱۰ تا بود؛ اما در FIFA 17 این تعداد به ۸ لیگ کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسد خود EA Sports هم متوجه شده بود که عدم وجود بازیکن کافی در برخی لیگ‌ها دچار کلافگی گیمرها می‌شود. اما به نظر من ۸ لیگ هم زیاد است. اگر EA Sports بجای استفاده از تعداد لیگ‌های زیاد، از تعداد بازی‌های بیشتر در هر لیگ استفاده کند، نتیجه بهتر خواهد شد. اینگونه هم بازیکنان به دسته‌های بیشتر و در نتیجه کم‌تعدادتر تقسیم نمی‌شوند و هم اینکه صعود از یک لیگ به لیگ بالاتر، هیجان‌انگیزتر و طولانی‌تر خواهد بود. حقیقت این است که وقتی در شرایط فعلی شما به لیگ یک برسید، ماندن در این لیگ آن‌هم با ۱۰ بازی در هر دوره، خیلی تکراری و حوصله سربر می‌شود. حتی EA Sports می‌تواند برای فاتحان هر لیگ، جوایز یا مسابقات خاصی را در نظر بگیرد که قطعا در نوع خودش هیجان‌انگیز خواهد بود. خلاصه کلام اینکه حالت Seasons باید از این یکنواختی دربیاید و EA Sports محکوم به استفاده از ایده‌های جدید برای این بخش است.

بهبود گیم‌پلی بازی

FIFA 18

آخرین موردی که به شخصه انتظار دارم در FIFA 18 شاهدش باشم، بهبود گیم‌پلی بازی نسبت به نسخه قبلی است. در اینکه FIFA 17 در قیاس با FIFA 16 تغییرات محسوسی داشت شکی نیست؛ اما به شخصه با برخی از این تغییرات موافق نیستم. اولین چیزی که مرا در مورد FIFA 17 عصبانی می‌کند، ضربات پنالتی است. واقعا نمی‌دانم شیوه پنالتی‌های قبلی چه ایرادی داشت که EA Sports چنین مکانیزمی را به کار برد. نه اینکه به سخت‌تر شدن گل کردن پنالتی‌ها معترض باشم، اما به زمان کمی که برای گل کردن پنالتی در اختیار قرار می‌گیرد اعتراض دارم. در شیوه قبلی شما اول قدرت و دقت ضربه را انتخاب می‌کردید و سپس زمان کوتاهی فرصت داشتید تا جهت موردنظر را برگزینید. در حالت فعلی کار برعکس شده است. البته قبول دارم که در این روش، کنترل روی جهت‌دهی بسیار بهتر است؛ اما حقیقتا هنگام زدن ضربه به قدری بازیکن سریع حرکت می‌کند که اصلا یادتان می‌رود چکار باید بکنید. مورد بعدی نیز در مورد سایر ضربات آزاد و به ویژه ضربات کرنر است. با اینکه با شیوه جدید کاملا موافق هستم ولی معتقدم باید ضربات کرنر حداقل به روش قبلی نیز در بازی وجود داشته باشد. برای کسانی که مدت‌ها به کرنرزنی به شیوه قبلی عادت کرده‌ بودند؛ واقعا استفاده از مکانیزم جدید سخت و اعصاب خوردکن است. اما در مورد ضربات آزاد، استفاده از روش‌های جدید در کنار شیوه قدیمی بسیار کارآمد و تحسین‌برانگیز است.

همانطور که در ابتدا گفتم، انتظارات از بازی FIFA 18 فراوان است. از لایسنس شدن لیگ‌ قهرمانان اروپا که دیگر به طلسمی تبدیل شده است بگیرید تا بهبود یافتن چهره‌ بازیکنان نه چندان مشهور، همگی جزو انتظارات به حق طرفداران است؛ اما واقعا نمی‌توان توقع داشت که همه این موارد در FIFA 18 به وقوع بپیوندد.

 در پایان باید بگویم که برای اطلاعات قطعی بیشتر در مورد این بازی، بهتر است چند روز دیگر صبر کنید و منتظر مراسم EA Play 2017 باشید. شاید این‌بار EA Sports غافلگیری بزرگی برای ما در نظر گرفته است.

تهیه شده در پی‌سی‌دی نیوز

درباره‌ی مهرداد خیاط محمدی

سردبیر سایت پی سی دی نیوز

مطلب برگزیده

Injustice 2

تماشا کنید: تریلر جدید Injustice 2 شخصیت کاپیتان کولد را نمایش می‌دهد

امروز استودیو NetherRealm در ادامه معرفی شخصیت‌های موجود در عنوان Injustice 2 این بار با …

یک نظر

  1. ولی فیفا خوب pes رو جا گذاشتا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *